Tips för en smidig redovisning på företag
Är du företagsledare och ofta stressad mot slutet av perioden när alla avstämningar och redovisning ska presenteras? Det finns faktiskt enkla och användbara tips och hjälpmedel att ta till för att göra processen mer smidig. Små medel som har stor inverkan när det gäller att effektivisera administration och ekonomi i företaget.
Här får du ta del av några effektiva tips som hjälper till att göra redovisningsmomentet enklare för alla på företaget. Som ledare behöver du bland annat känna dig trygg när anställda har tillgång till kreditkort. Det är viktigt med transparens i samband med köp och utlägg, vilket är en annan anledning till att du som ledare behöver bra hjälpmedel.
Alla köp på samma plats
Har många av dina anställda förmånen att ha ett eget företagskort tillgängligt? Då är det hög tid att byta till ett smart företagskort som är knutet till en digital plattform på nätet. Där kan du enkelt samla alla köp inom företaget och företagskortet är enkelt att använda för din personal. Köpen som görs med den här typen av smarta företagskort blir automatiskt registrerade i företagets bokföring. Du får med andra ord allting på samma ställe utan att behöva begära in utläggsrapporter från dina anställda.
När anställda betalar med vanliga företagskort (eller kontanter) brukar det dessutom ofta leda till försening och hinder i redovisningen eftersom du inte alltid har alla utlägg samlade vid samma tidpunkt. Precis som du kan läsa om redovisning på Wikipedia så handlar det om att ta fram ett resultat och aktuell status vid den givna bokslutsdagen. Finns inte allt underlag på plats är det svårt att få kontroll och sköta redovisningen.
Regler och tydliga instruktioner
Ett annat viktigt inslag när det gäller att garantera en smidig redovisning av köp och utlägg är att dina anställda vet vad som gäller. Du bör med andra ord ha tydliga regler och rutiner för alla typer av köp inom företaget. Ibland är det faktiskt så att du måste ha saker och ting på papper för att aldrig hamna i en svår situation med en anställd. Båda parter ska vara klara över hur företagsköp ska redovisas, men även när dessa är befogade.
Tjänster som per automatik omfattas av olika typer av utlägg kan med fördel få den här typen av regelverk redan på det individuella arbetskontraktet. En säljare som reser mycket i jobbet bör redan från dag ett vara fullt medveten om vilken typ av utlägg och köp som är relevanta för tjänsten som sådan.