Att hantera en kassa eller checkout online
Oavsett om man har en stor eller liten webbshop som säljer produkter eller tjänster behöver man ha någon form av checkout eller kassa så att kunden kan betala för sina varor och faktiskt lägga en beställning. Det är dock inte helt enkelt att sätta samman ett kassasystem som fungerar. Om man inte har erfarenhet av kassahantering, lager och ekonomi kan det vara klokt att överlåta det här arbetet till någon annan.
Bra att tänka på
I en kassa online finns det en hel del saker som är bra att ha. En sak man alltid bör se till är att kassan är mobilvänlig. I dag blir det allt vanligare att privatpersoner och företag beställer saker och tjänster direkt via mobiltelefonen och då är det viktigt att man också kan bekräfta sin order direkt i telefonen.
En annan sak som är bra att se till är att det inte krävs att kunden registrerar sig för att kunna handla. Många kunder vill bara göra en snabb beställning utan att behöva fylla i massor av uppgifter om sig själv. Många väljer att helt enkelt handla någon annanstans om det är så att man måste registrera sig först.
Viktigt att kassan fungerar bra
Det är väldigt viktigt att checkouten eller kassan fungerar på ett bra sätt. På sajten sitoo.com/mpos kan man läsa mer om kassasystem och deras funktioner. Man kan också ansluta sig till systemet för att få ett effektivt kassasystem.
Om kunden måste kontakta supporten på webbshopen för att kunna handla är det lätt att vända sig någon annanstans. Det bör vara lätt för kunden att gå igenom betalningen och se sin order. Dessutom är det viktigt att kunden känner sig trygg och vet att kassasystemet är pålitligt.
Kundens överblick
När kunden kommer till checkouten är det viktigt att hen får en bra överblick över hela sin order, eventuella rabatter och kostnader. Det ska vara enkelt att lägga till olika rabattkoder om sådana finns. Det bör också finnas möjlighet att ändra antal produkter i varukorgen.
Koll på transaktionerna
En bra kassa ger också företagsägaren möjlighet att hålla koll på alla transaktioner. Man kan med en gång se vad kunden lagt i sin varukorg, och vad hen beställt. Det gör att man kan göra ordern i ordning och skicka iväg den så snart som möjligt. Det är inte heller fel om man enkelt kan lägga in eventuella returer, garantiärenden med mera.
Lagersaldo och kassa
När man har en webbshop är det viktigt att man har koll på hur stort lagersaldo man har. Det kan vara klokt att ha sin kassa kopplad till lagersaldot på något sätt. Då minskar lagersaldot i samband med att någon kund beställer en eller flera produkter. Om en kund av någon anledning skickar tillbaka en produkt läggs den tillbaka in i lagersaldot, om det inte är så att produkten är trasig. Det är också klokt att affärsinnehavaren har någon form av system som meddelar när det bara återstår ett visst antal produkter av en sak. Då kan man snabbt och enkelt beställa mer när så krävs.