Nyfikenhet och språkutveckling i centrum för förskolorna i Kville

– Det var en haj i den pölen som bet mig i båda benen. Jag har inga fötter kvar längre, så nu får jag gå på händerna.

Barnen omkring fnittrar och flickan ser busig ut när hon berättar om utflykten de gjorde några dagar efter nyår.

Josefin Eklöf är barnens förskollärare och hon berättar att nyfikenhet gärna får styra de dagliga utflykterna.

– Just den dagen hittade vi spåren efter konfettibomber som någon smält av, barnen blev fascinerade, så vi följde spåren av pappersprickar. Det blev som en detektivhistoria.

Förskolan Gustav Dahlénsgatan 7D är lite som ett skyltfönster ut mot gatan. Barnen sitter och ritar samtidigt som de tittar ut på människorna som går förbi.

– Det är trevligt. Folk ser vad vi gör, vinkar och är intresserade. Just barnens möte med närmiljön är ett av våra viktigaste projekt.

Förskolan besöker dagligen någon park eller lekplats i närområdet. Det märks att barnen är pratar med vuxna dagligdags, de lyssnar nyfiket på Josefins resonemang och deltar i samtalet. Det är ett charmigt gäng som inte alls är blyga.

– De blir vana att vistas i olika miljöer och träffa vuxna människor, det är enormt bra för deras språkutveckling. Just språk är ett annat viktigt fokusområde och vi ser redan goda resultat av det arbetet, säger Josefin Eklöf.

Tidigare har niondeklassarna från Kvillebäck haft lägre språkkunskaper än genomsnittet i Göteborg och det har stadsdelen tagit på allvar. Redan i förskolan är språkutveckling prioriterat bland annat genom samarbeten med Lundby bibliotek och kulturskolan.

– Du märker nog själv hur pratglada och sociala barnen är? Ler Josefin.