Gästblogginlägg: Kom och träna ett gratis löppass med mig

Hej kvillebäckare!

Nu har löven sedan länge börjat falla ner på marken och vi närmar vi oss juletider. Det börjar pyntas och fixas inför den stundande julen.

Jag tycker det är så fint att se julpyntet i fönster och på balkonger när man springer förbi, det ger lite extra energi i vintermörkret. Ännu har vi i skrivande stund ingen snö, men jag känner på mig att det nog blir en hel del snö i år. Snö är inte alltid det lättaste att hantera för en löpare, men det bli ju lite ljusare och snön ger ju så mycket glädje för barnen också för en hel del vuxna för den delen med.

15183863_10154160859303214_1183784235_o

Med rätt klädsel och utrustning så går det alldeles förträffligt att träna utomhus under vintern. Springer man i skogen när det är mörkt finns de ju bra huvudlampor man kan ha på sig så att man ser bra. Springer man på asfalt när det är snö och is så finns det bra skor med dubbar som minskar risken för att man skall halka runt som Bambi på hal is. Finns även bra med kläder som gör att man håller värmen utan att behöva ha allt för mycket på sig.

Personligen så brukar jag blanda min träning en hel del under vinterdelen på året. När det är som kallast ute och det kanske blåser rejält så brukar jag köra en hel del träning på löpband. Löpband är faktiskt ett väldigt bra instrument för att träna på uthållighet och löpteknik. I och med att man kan ställa in hastigheter exakt så är det bra också för att träna intervaller i en viss hastighet. Om man satsar på kanske Göteborgsvarvet så är långpass nog det viktigaste inslaget i ens träning, men för att bättra på snabbheten och löptekniken så är intervaller bra. Intervaller skall ju vara i en hastighet som snabbare än ens vanliga tempo man har när man springer exempelvis ett långpass. Faktum är att lite mer hastighet på löpbandet gör att man nästan tvingas springa på ett bättre sätt rent löptekniskt. Jag brukar värma upp på löpbandet i ett ganska lugnt tempo, och sedan kanske springa 7-8 x 400 meter i ett betydligt snabbare tempo än vad jag springer på ett långpass. Nu är inte intervaller något som man behöver göra som löpare, och ibland tycker jag intervaller får ett för stort fokus i tidningar, bloggar, böcker mm. Men vill man bli lite snabbare och uthålligare som löpare så kan intervaller vara en viktig komponent. Viktigast är att man mår bra av sin löpning, och att man anpassar sin träning efter sina mål man har med sin löpning. Jag brukar säga att man springer för sig själv och mot sig själv. Personligen så satsar jag på min löpning och tränar en blandning av löppass.

Vill man se lite mer information om min träning och mål så kan man följa mig på Instagram @patrikrunner

14632760_10154042103273214_356791493_oJo, jag skulle vilja bjuda er kvillebäckare på ett litet träningspass en dag under december månad, troligen runt mitten av månaden och under exempelvis en lördags- eller söndagsförmiddag. Exakt datum och tid kommer att meddelas senare. Tanken är att vi möts i Kvillebäcken vid torget nedanför det höga huset och sedan lugnt springer bort till Slätta Damm/Hisningsparken. Där tänkte jag visa er lite löpteknikövningar och löptips, sedan springer vi tillbaka till Kvillebäcken i ett lugnt tempo. Hela träningspasset kommer att ta cirka 75 minuter, men då är det inte löpning hela tiden utan det är den totala tiden. Alla är välkomna oavsett vilket mål man har med sin löpning.

 

 

 

14976271_10154160856483214_1513851685_oMer info kommer som sagt gällande datum och tid men finns intresse så meddela mig gärna på mailadressen: patrikrunner@gmail.com så kan jag bättre förbereda och planera passet. Det är självklart gratis.

Skriv i ämnesraden: Kvillebäcken. Varmt Välkomna!

 

Hoppas få träffa flera av mina Kvillebäcksgrannar

 

Spara

Spara

Spara

Spara

Spara

Spara

Spara